Fast Food

neboli rychlé občerstvení

Jak se Češi učí jíst mimo domov a co to znamená

Napsal admin • Říj 11th, 2010 • Rubrika: Stravování

Trendy v rychlém občerstvení

McDonald’s jako největší provozovatel sítě restaurací rychlého občerstvení každý den obslouží v České republice více než 100 000 lidí. Společnost neustále sleduje změny zvyklostí a chování zákazníků, aby jim vždy mohla nabídnout jídla, která odpovídají jejích chuťovým preferencím, jakož i nárokům na stravování a životní styl.

McDonald’s v roce 2009 obsloužil 60 676 794 zákazníků.

Češi se naučili jíst mimo domov – chtějí se najíst rychle, chutně a v příjemném prostředí

Rychlý, aktivní životní styl velké části obyvatel do značné míry ovlivňuje i způsob stravování a požadavky na ně. Během dne většina obyvatel upřednostňuje rychlé, avšak kvalitní stravování v příjemném prostředí. Teprve po skončení pracovního dne nadchází čas klidného (tradičního) stravování, ať již doma nebo v restauraci.

Učíme se snídat mimo domov

Snídaně byly donedávna typickým (a snad i nedotknutelným) příkladem domácího stravování. Obecným zvykem bylo snídat doma a také rozsah příležitostí pro ranní stravování byl dost omezený. McDonald’s jako první uvedl v loňském roce „celonárodní“ snídaňovou nabídku. A ukazuje se, že se jednalo o dobré rozhodnutí. Segment snídaní v současnosti roste u McDonald’s daleko rychleji než ostatní kategorie. Trend snídat mimo domov se postupně rozvíjí. To platí zejména pro obyvatele větších měst. Statistiky ukazují, že na snídaně chodí především aktivní lidé ve věku 20-40 let.

Snídaňová nabídka zaznamenává neustálý nárůst tržeb a počtu zákazníků. Podíl snídaňových tržeb u McDonald’s v České republice z celodenních tržeb činí aktuálně 11%, což je v evropském měřítku McDonald’s jeden z nejlepších výsledků. Lepší než McDonald’s v České republice je v tomto ohledu pouze McDonald’s Anglie.

Češi milují kávu

Češi jsou beze všech pochyb kávovým národem. A obliba, jakož i spotřeba kávy rok od roku roste. Zatímco v roce 2003 jeden Čech v průměru vypil 330 šálků kávy, v roce 2006 to již bylo 370 a loni dokonce 382 šálků. Může za to nejen „kávová tradice“, ale i rostoucí možnosti, obecně se zvyšující kvalita prodávané kávy a také pestrost kávové nabídky na trhu. Zajímavé je, že stále větší oblibu si získává tzv. „káva na cestu“. Je to důkazem, že i káva jako nápoj se musí přizpůsobit rychlému životnímu stylu. Už není jen příležitostí pro zastavení, příjemné posezení a odpočinek. McDonald’s otevřel před necelým rokem v Praze první z řady provozoven McCafé. A nový koncept naprosto splnil očekávání společnosti, a to jak z pohledu oslovení zákazníků tak i tržeb. McCafé láká nejen loajální zákazníky McDonald’s, ale také úplně nové lidi, kteří donedávna neměli motivaci tyto restaurace navštěvovat.

Nejprodávanější kávové nápoje u McDonald’s jsou Espresso, Cappuccino a Café Latté.

V roce 2009 se zvýšil prodej kávy u McDonald’s ČR o 5,1% oproti předešlému roku. Podíl McCafé na těchto 5,1% byl 1,5%.

V roce 2009 v České republice bylo na přípravu kávových nápojů pro zákazníky McDonald’s spotřebováno 69 tun kávy.

Češi více přemýšlejí o tom, co jí a pijí, ale spíš pasivně

McDonald’s byl první firmou v oblasti stravování, která aktivně komunikovala složení a nutriční hodnoty svých jídel. A odezva na straně zákazníků byla mimořádná. Průzkumy ukazují, že se zákazníci postupně učí rozhodovat i podle toho, jaká je skladba jejich stravy. Nedá se úplně říci, že znalost výživových hodnot jednotlivých výrobků mění chuťové (a rozhodovací) preference zákazníků, ale pomáhá jim vytvořit si celkový obraz vyvážené stravy a také názor na jejich styl stravování. Do budoucna můžeme očekávat, že výživové hodnoty jídel a jejich skladba se mohou stát pro některé zákazníky i důležitým faktorem v rozhodování.

Zdravé stravování ano, ale spíš pro ženy

Je zřejmé, že v posledních letech vzrůstá informovanost veřejnosti o tom, co je prospěšné pro organismus a jak udržovat vyvážený životní styl. McDonald’s dlouhodobě sleduje trendy zdravé výživy a nabízí jako alternativu ke klasickým vlajkovým produktům i řadu salátů a další výrobky. Obecně se dá říci, že zdravé alternativy více lákají ženy. Zajímavá je ovšem i skutečnost, že za poslední 2 až 3 roky nevnímá McDonald’s v prodejích salátů (a dalších alternativních produktů) více rostoucí trend než u ostatních jídel.

Cena stále hraje důležitou roli

Ačkoliv se dá říci, že Češi již dokáží více než v minulosti rozpoznávat kvalitu jídel, cena je stále rozhodující. Vnímání vztahu hodnoty a ceny je velmi individuální a liší se i mezi jednotlivými skupinami zákazníků. Na portfoliu McDonald’s je vidět v poslední době trend preferovat výrobky typu „Skvělá hodnota za dobrou cenu“, což především souvisí s ekonomickou situací v zemi.

Tradiční výrobky jsou stále nejpopulárnější

Co se týče zájmu zákazníků o jednotlivé druhy jídel nebo nápojů, situace v McDonald’s je dlouhodobě velmi stabilní. A to i přes různé trendy a stále rostoucí pestrost sortimentu. Nejprodávanějšími výrobky jsou cheesburger, Big Mac a ovocné taštičky. Mezi nápoji jednoznačně vévodí Coca Cola a káva.

admin je
Email na autora | Všechny články od admin

Komentáře k článku