Fast Food

neboli rychlé občerstvení

Jak vzniká inovace jídelníčku v McDonald’s

Napsal admin • Říj 11th, 2010 • Rubrika: Stravování

Filet-O-Fish (1965), Big Mac (1968), Happy Meal (1979) nebo McMuffin s vajíčkem (1972) to jsou jen ty nejznámější produkty, které vznikly během minulých desetiletí v McDonald’s a staly se světově známými symboly rychlého občerstvení. McDonald’s vždy vynikal schopností velmi citlivě vnímat zákaznické preference a reagovat na ně. Například během loňského roku McDonald’s pouze v České republice uvedl na trh v rámci kampaní 15 nových výrobků a vedle toho zavedl celý nový koncept McCafé, který dramaticky rozšířil nabídku restaurací McDonald’s nejen o nových 42 výrobků, ale také změnil u nás zažité vnímání značky. A to je typický McDonald’s – staví na úspěšném portfoliu zavedených klíčových produktů a toto neustále doplňuje o nové zajímavé výrobky a jejich kombinace.

Zatímco v počátcích McDonald’s nové výrobky vznikaly zejména díky iniciativě jednotlivých majitelů a provozovatelů restaurací, v současné době většina úspěšných produktů, ať už jsou prodávány kdekoliv na světě, je vytvořena v některém z vývojových center společnosti, tzv. Food Studiích. Tato centra zaměstnávají gastronomické specialisty a neustále hledají nové chutě, jejich kombinace a přetvářejí je v inovativní produkty. Evropské Food Studio se nachází v Paříži.

Ve Food Studiu vzniká ročně přes 1800 nových nápadů a receptů, z nichž se posléze ty nejlepší dostávají až na stůl k zákazníkům. Food Studio vyvíjí nejen jednotlivé výrobky, ale i tzv. produktové platformy (ucelené řady produktů). Vývoj takové platformy typicky trvá 18 – 24 měsíců. Příkladem úspěšně implementované platformy jsou např. velké sendviče The M a Chicken Gourmet nebo v současnosti na trh uváděná řada McWrap.

Vývoj platformy probíhá systémem, který lze přirovnat k nálevce – při počátečním brainstormingu se vygeneruje větší počet možných produktů a variant. Ty jsou poté postupně ověřovány prostřednictvím řady testů a výzkumů v různých zákaznických skupinách. Nakonec se celkové spektrum vstupních variant redukuje na zpravidla dvě verze. Tyto postupují další testy na jejichž konci je potom jeden finální výrobek.

Při vývoji platformy vždy spolupracuje jako projektový leader jeden ze tří největších evropských trhů – Německo, Francie nebo Velká Británie. Kromě McDonald’s a spotřebitelských panelů (hodnotících skupin) se na vývoji podílí i tzv. Chief Council – poradní sbor šéfkuchařů a gastronomických odborníků, nezávislých na McDonald’s.

Každý nově vyvíjený produkt nebo platforma musí vždy splňovat čtyři základní kritéria: musí mít vynikající chuť, odpovídající velikost (množství jídla), přitažlivý vzhled, ale také je třeba, aby ho bylo možno snadno a pohodlně konzumovat. Pracovníci Food Studia i proto vymýšlejí způsoby, jak nejlépe zabalit tortillu, nebo přinášejí na trh i vyslovené speciality jakou bude připravovaný „Portable Burger“, kde maso a další ingredience jsou „zasazeny“ přímo do žemle.

admin je
Email na autora | Všechny články od admin

Comments are closed.